Ubezpieczyciel jest zobowiązany do kontaktu z klientem w terminie 7 dni od dnia zgłoszenia szkody.Termin wypłaty odszkodowania w przypadku ubezpieczeń dobrowolnych, a do takich należy zaliczyć ubezpieczenia na życie regulują przepisy kodeksu cywilnego i wynosi on 30 dni. Jeśli w tym terminie wyjaśnienie okoliczności koniecznych do wydania decyzji o wypłacie odszkodowania okazało się niemożliwe, świadczenie powinno zostać wypłacone w ciągu 14 dni od dnia, w którym wyjaśniono okoliczności zdarzenia. Jeśli ubezpieczony jest w trakcie leczenia i nie można określić uszczerbku na zdrowiu, to bezsporna część odszkodowania powinna zostać wypłacona przez zakład ubezpieczeń w ciągu 30 dni.Ogólne warunki ubezpieczenia mogą zawierać terminy odmienne pod warunkiem jednak, iż będą one korzystniejsze dla ubezpieczonego.
Jeżeli ubezpieczony nie zgadza się z wysokością odszkodowania może złożyć reklamację na, którą ubezpieczyciel zobowiązany jest odpowiedzieć w terminie do 30 dni. Podstawę prawną odwołania reguluje Ustawa z dnia 5 sierpnia 2015 r. o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym a na jej złożenie masz 3 lata.