Produkty inwestycyjne i ubezpieczeniowe w zależności od ich konstrukcji służą realizacji różnych finansowych celów klienta.Ponieważ klient z reguły nie dysponuje wszechstronną wiedzą z zakresu ekonomii, a oferowane przez instytucje finansowe produkty są często bardzo skomplikowane nie jest on w stanie samodzielnie podjąć decyzji, jakie rozwiązanie będzie dla niego najbardziej odpowiednie. Dyrektywa unijna w sprawie dystrybucji ubezpieczeń (IDD) obowiązująca w Polsce od 2018r. wprowadziła obowiązek przeprowadzenia przez doradcę analizy potrze klienta.
Profesjonalnie przeprowadzona analiza powinna uwzględniać wszystkie istotne czynniki mające wpływ na rodzaj zaproponowanego produktu m.in: sytuację życiową klienta, wysokość zobowiązań, wykonywany zawód, cele finansowe klienta, posiadane produkty i wiele innych. Jak wynika z badania MetLife przeprowadzonego w ramach kampanii „Dobry agent. Dobry doradca”, na które powołuje się Gazeta Ubezpieczeniowa w artykule z dnia 16.04.2020r ,, Blisko 70% Polaków deklaruje, że nigdy nie miało przeprowadzonej profesjonalnej analizy potrzeb ubezpieczeniowych, z czego 13% nie wie nawet, czym taka analiza jest”
Wprowadzenie przez ustawodawcę wymogu przeprowadzenia analizy potrzeb to bardzo dobra decyzja ponieważ umożliwia klientowi podjęcie świadomej decyzji, jak również eliminuje zjawisko niewłaściwej sprzedaży polegającej na oferowania klientom produktów im niepotrzebnych.