Zasady odpowiedzialności majątkowej urzędników określa ustawa z 20 stycznia 2011 r.o odpowiedzialności majątkowej funkcjonariuszy publicznych.Jeśli decyzja lub postanowienie zostały wydane z rażącym naruszeniem prawa to urzędnik z własnej kieszeni musi zwrócić wypłaconą wartość szkody do 12-krotnej wysokości swojego miesięcznego wynagrodzenia brutto. Zarzuty mogą zostać postawione zarówno osobie wydającej decyzję jak również wszystkim urzędnikom uczestniczącym w postępowaniu poprzedzającym wydanie decyzji, jeśli miały one realny wpływ na kształt wydanego postanowienia.
Funkcjonariusz może się ubezpieczyć od sytuacji, w której zostanie zobowiązany do zapłaty z własnej kieszeni znacznej sumy pieniędzy.Przedmiotem ubezpieczenia jest odpowiedzialność cywilna za szkody osobowe i rzeczowe powstałe w następstwie wypadków ubezpieczeniowych, zaistniałych w okresie ubezpieczenia, w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych.Ochroną można objąć także roszczenia z tytułu naruszenia dóbr osobistych, czy też konsekwencji utraty dokumentów związanych z wykonywanymi obowiązkami. Ubezpieczenie ma charakter dobrowolny tzn., że urzędnik sam decyduje o przystąpieniu do ubezpieczenia oraz wysokości sumy gwarancyjnej.Składa roczna za ubezpieczenie wynosi od 50 do 150 zł rocznie.