Dzięki możliwości dostępu do Centralnej Ewidencji Pojazdów ubezpieczyciele mogą ustalać składki ubezpieczeniowe w sposób bardziej adekwatny do ryzyka, a także skuteczniej prowadzić likwidację zgłaszanych szkód. Ubezpieczyciele będą mogli pozyskać istotne informacje na temat interesujących ich pojazdów m.in. informacje o właścicielu, ewentualnym nowym nabywcy, wycofaniu pojazdu z ruchu, jego kradzieży, odnalezieniu czy wyrejestrowaniu pojazdu.
Towarzystwa będą mogły też potwierdzać dane deklarowane przez klienta z danymi widniejącymi w CEP np. stan licznika, informacje o elektronicznym zatrzymaniu dowodu rejestracyjnego, czy skierowaniu przez policję na dodatkowe badania techniczne.
Do tej pory w razie konieczności potwierdzenia danych ubezpieczyciel musiał składać płatne wnioski papierowe co oznaczało dłuższy czas oczekiwania i wyższe koszty dla ubezpieczycieli.