Ubezpieczenia majątku

Pytanie 288. Jak działa ubezpieczenie kosztów rezygnacji z podróży?

Przedmiotem ubezpieczenia kosztów rezygnacji z podróży jest ryzyko poniesienia kosztów związanych z odwołaniem przez ubezpieczonego uczestnictwa w imprezie turystycznej.Ogólne warunki ubezpieczenia określają zakres takiego ubezpieczenia i dotyczy on zazwyczaj rezygnacji z podróży spowodowanej:
– nagłym zachorowania ubezpieczonego lub osoby bliskiej
– nieszczęśliwym wypadkiem
– komplikacjami związanymi z ciążą lub wyznaczeniem daty porodu
– śmiercią ubezpieczonego lub współuczestnika podróży
– szkodą w mieniu ubezpieczonego powstałą w wyniku zdarzenia losowego lub będącej następstwem kradzieży z włamaniem
– utratą pracy przez ubezpieczonego lub współuczestnika podróży
– kradzieżą dokumentów

Za opłatą dodatkowej składki zakres ubezpieczenia można rozszerzyć o ryzyko związane z odwołanie podróży z powodu nagłego zachorowania na Covid-19 czy też z powodu ataku terrorystycznego

W przypadku przerwania podróży ubezpieczyciel wypłaci niewykorzystaną część świadczeń wynikających z umowy podróży oraz koszty transportu powrotnego do miejsca stałego zamieszkania.
Składka za ubezpieczenie kosztów rezygnacji z podróży wynosi od 2,5 do 8 proc. sumy ubezpieczenia. Na cenę wpływa przede wszystkim zakres ochrony oraz to z jakim wyprzedzeniem przed podróżą kupujemy polisę.

Ubezpieczenia majątku

Pytanie 287. Jakie obowiązki ma właściciel ubezpieczonej nieruchomości?

Na każdym właścicielu nieruchomości ciążą obowiązki, które należy spełnić, aby móc ubiegać się o wypłatę odszkodowania.
Do najważniejszych obowiązków należą regularne przeglądy stanu technicznego nieruchomości.

  • Raz w roku należy wykonać przegląd kominiarski oraz przegląd instalacji gazowej i wentylacyjnej.
  • Co 5 lat przegląd generalny stanu technicznego nieruchomości wraz z przeglądem instalacji elektrycznej i piorunochronów.
  • Co 2 lub 4 lata w zależności od wybranej technologii stan techniczny kotłów.

Właściciele nieruchomości zobowiązani są również do czyszczenia  przewodów  dymowych i spalinowych.W przypadku opalania gazem i olejem czyszczenie należy przeprowadzać  co 6 miesięcy, natomiast w przypadku palenisk opalanych paliwem stałem co trzy miesiące.
Jeśli ubezpieczamy mienie od kradzieży z włamaniem należy zwrócić uwagę na zapisy w ogólnych warunki ubezpieczenia określające sposób zabezpieczona nieruchomość.W przypadku ubezpieczenia ,, Generali z myślą o domu” wszystkie wejścia do domu, mieszkania (z wyłączeniem drzwi balkonowych i tarasowych) i pomieszczeń, przez które jest przejście do części mieszkalnej, muszą być zabezpieczone pełnymi drzwiami zewnętrznymi wykonanymi z materiałów trwałych, odpornych na zniszczenie i uniemożliwiających ich otwarcie bez pozostawienia śladów użycia siły fizycznej lub narzędzi.
Drzwi muszą być zamontowane na stałe i zamknięte na co najmniej 1 zamek wielozastawkowy lub 1 zamek wielopunktowy lub 1 zamek atestowany.
Tutaj możesz ubezpieczyć swoją nieruchomość online z 10% zniżką https://www.ubezpieczenia.pdm.com.pl/

Finanse firmowe

Pytanie 286. Kto podlega wpisowi do rejestru BDO?

Jeśli jesteś przedsiębiorcą i wprowadzasz na rynek produkty to koniecznie sprawdź czy podlegasz wpisowi do rejestru BDO –  rejestru podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami.
Obowiązek rejestracji dotyczy wszystkich podmiotów wymienione w art. 50 ust. 1 oraz art. 51 ust. 1 ustawy o odpadach. W art. 50 ustawy o odpadach wymienia się szereg rodzajów działalności, które podlegają wpisowi do Rejestru-BDO na wniosek. Link do ustawy.W takich przypadkach przedsiębiorcy sami muszą złożyć wniosek o wpis do Rejestru. Wniosek należy złożyć przy użyciu rejestrowego formularza elektronicznego za pośrednictwem strony internetowej: www.bdo.mos.gov.pl. Art. 51 ust. 1 ustawy o odpadach wymienia przypadki, w których podmioty będą wpisane do Rejestru-BDO z urzędu przez marszałka województwa, właściwego ze względu na miejsce wykonywania działalności danego podmiotu.
Przedsiębiorca zobowiązany jest do złożenia wniosku o wpis do Rejestru BDO przed rozpoczęciem działalności, która wymaga uzyskania wpisu na wniosek podmiotu.
Przedsiębiorcy wpisani do Rejestru BDO od 1 stycznia 2020 r. zobowiązani są do prowadzenia elektronicznej ewidencji i sprawozdawczość odpadów.

Źródło:https://bdo.mos.gov.pl/

Bez kategorii

Pytanie 285. W jakim terminie należy zgłosić incydent naruszenia danych osobowych?

Obowiązkiem administratorów danych jest zgłaszanie w ciągu 72 godzin od wykrycia do organu nadzoru oraz do osób, których incydent dotyczy informacji o naruszeniu, które mogą skutkować zagrożeniem dla praw i wolności osób. Administrator powinien prowadzić wewnętrzny rejestr naruszeń, w którym ma obowiązek dokumentować:
• okoliczności naruszenia,
• jego skutki,
• podjęte działania zaradcze.
Przepisy przewidują poważne sankcje za niesprostanie ww. wymogom:
• kara administracyjna do 10 mln EUR,
• albo do 2% całkowitego rocznego światowego obrotu z poprzedniego roku obrotowego, w zależności od tego, która kwota jest wyższa.

Powyższy wpis nie jest poradą prawną tylko informacją wynikającą z przepisów prawa.

 

Bez kategorii

Pytanie 284. Jakie dane podlegają ochronie wg. RODO?

Zgodnie z definicją RODO ochronie podlegają wszystkie informacje pozwalające zarówno na bezpośrednią jak i pośrednią identyfikację danej osoby.Oprócz imienia i nazwiska, numeru identyfikacyjnego (PESEL) danymi podlegającymi ochronie są:

1. Adres IP.
Adres nadawany komputerom lub innym urządzeniom korzystającym z interfejsu sieciowego służącego do komunikacji minimum dwóch urządzeń.

2. Adres MAC.
Pierwsze 24 bity oznaczają producenta karty sieciowej, pozostałe 24 bity są unikatowym identyfikatorem danego egzemplarza karty. Np. 00:0A:E6:3E:FD:E1 oznacza, że karta została wyprodukowana przez Elitegroup Computer System Co. (ECS) i producent nadał jej numer 3E:FD:E1.

3. Identyfikator internetowy.
Niepowtarzalny na danym serwerze ciąg znaków jednoznacznie identyfikujący konkretną osobę.

4. Zmienne przechowywane w formie ciasteczek (ang. „Cookies”).
To niewielkie informacje, nazywane ciasteczkami (z ang. cookie – ciastko), wysyłane przez serwis internetowy, który odwiedzamy i zapisywane na urządzeniu końcowym (komputerze, laptopie, smartfonie), z którego korzystamy podczas przeglądania stron internetowych. Cookies umożliwiają zapamiętywanie naszych odwiedzin na stronie i naszych preferencji dotyczących tej strony.

5. Metadane profilujące zachowania i preferencje użytkowników.
To najprościej mówiąc „dane o danych”. W szerokim znaczeniu możemy powiedzieć, że są to streszczenia, opisujące określone źródła informacji, natomiast w odniesieniu do Internetu będziemy je rozumieć jako usystematyzowanie treści obiektów, które znajdują się w sieci.

6. Dane lokalizacyjne pozwalające określić miejsce przebywania danej osoby lub śledzić jej przemieszczanie się.
7. Informacje powiązane z wizerunkiem (np. zdjęcia)
8. Numery telefonów, adres mailowy, adres zamieszkania.

Ochronie podlegają również dane wrażliwe określające:
1. Pochodzenie rasowe lub etniczne.
2. Poglądy polityczne.
3. Przekonania religijne lub światopoglądowe.
4. Przynależność do związków zawodowych.
5. Dane dotyczące zdrowia, seksualności i orientacji seksualnej.
6. Dane dotyczące kodu genetycznego (nowe! – kategoria dodana przez RODO).
7. Dane biometryczne, jeżeli są one przetwarzane w celu zidentyfikowania osoby

Niniejszy wpis nie jest porada prawną tylko informacją wynikającą z przepisów prawa.

 

 

Bez kategorii

Pytanie 283. Jakie prawa posiada osoba, której dane są przetwarzane?

Zgodnie z przepisami RODO osobie, której dane osobowe są przetwarzane przysługują w szczególności następujące uprawnienia:

1. Prawo dostępu do danych.
Umożliwienie łatwego dostępu do danych na żądanie osoby uprawnionej.
2. Prawo do żądania sprostowania  danych.
Zapewnienie możliwości szybkiego uzupełnienia lub sprostowania danych osobowych.
3. Prawo do bycia zapomnianym.
Niezwłoczne i trwałe usuniecie danych osobowych z sytemu administratora danych.
4. Prawo żądania ograniczenia przetwarzania danych.
W sytuacji gdy administrator nie potrzebuje już danych osobowych do celów przetwarzania, ale są one potrzebne osobie, której dane dotyczą, do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń.
5. Prawo do przenoszenia danych.
Przekazanie danych przez administratora  bezpośrednio innemu administratorowi.
6. Prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych.
Jeżeli dane osobowe są przetwarzane na potrzeby marketingu bezpośredniego, osoba, której dane dotyczą, ma prawo w dowolnym momencie wnieść sprzeciw wobec przetwarzania dotyczących jej danych osobowych na potrzeby takiego marketingu, w tym profilowania, w zakresie, w jakim przetwarzanie jest związane z takim marketingiem bezpośrednim.
7. Prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Każda osoba, której dane dotyczą, ma prawo wnieść skargę do organu nadzorczego jeżeli sądzi, że przetwarzanie danych osobowych jej dotyczące narusza przepisy RODO.
8. Prawo do odszkodowania.
Osoba która poniosła szkodę majątkową lub niemajątkową w wyniku naruszenia przepisów RODO, ma prawo uzyskać od administratora lub podmiotu przetwarzającego odszkodowanie za poniesioną szkodę.

Bez kategorii

Pytanie 282. Jak zgodnie z przepisami RODO powinna zostać udzielona zgoda na przetwarzanie danych osobowych?

Przepisy RODO wprowadziły nowe zasady udzielania zgód na przetwarzania danych osobowych przez osoby, których dane dotyczą. Prawidłowo udzielona zgoda powinna spełniać sześć podstawowych kryteriów.
1. Zgoda poprzez wyraźne działanie.
Powinna mieć formę nie tylko oświadczenia, ale również wyraźnego działania potwierdzającego. Milczenie, okienka domyślnie zaznaczone lub niepodjęcie działania nie powinny być interpretowane jako zgoda.

2. Wyrażona oddzielnie od innych oświadczeń woli.
Nie powinna być „wpleciona” w treść umowy lub regulaminu

3.Możliwa do cofnięcia w tak samo prosty sposób, w jaki została wyrażona.
Jeśli zgoda wyrażana jest na stronie internetowej poprzez tzw. checkboxy,
to na stronie powinna pojawić się również dodatkowa zakładka umożliwiająca wycofanie zgody.

4.Jasno sformułowana, łatwa do odróżnienia.
Wyrażający zgodę musi zrozumieć istotę zgody, jej cel i skutki oraz posiadać pełne rozeznanie, przez kogo i w jakim celu jej dane będą przetwarzane.

5.Osobna dla odrębnych operacji przetwarzania.
Oddzielenie  zgody na różne operacje przetwarzania danych osobowych
np. kandydat do pracy w spółce A musi obligatoryjnie wyrazić dodatkową zgodę
na udostępnienie jego danych osobowych spółce B

6. Nie może determinować świadczenia usługi jeśli nie jest niezbędna do wykonania tejże usługi.  Nie może uzależniać wykonania umowy od wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych.

Bez kategorii

Pytanie 281. Jak sprawdzić czy podmiot oferujący usługę finansową został wpisany na listę ostrzeżeń KNF?

Jeżeli podczas rozmowy z przedstawicielem firmy świadczącej usługi finansowe masz wątpliwości co do wiarygodności podmiotu oferującego daną usługę, możesz sprawdzić czy podmiot w imieniu, którego działa przedstawiciel został wpisany na listę ostrzeżeń. Możesz również sprawdzić  czy podmiot ten posiada stosowne  uprawnienia do świadczenia usług finansowych. Komisja Nadzoru Finansowego na swojej stronie https://www.knf.gov.pl/dla_konsumenta/ostrzezenia_publiczne
podaje do publicznej wiadomości informacje o złożonych przez siebie zawiadomieniach o podejrzeniu popełnienia przestępstwa w związku z łamaniem ustaw:

  • o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych
  • o giełdach towarowych
  • o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej
  • o dystrybucji ubezpieczeń
  • o pracowniczych programach emerytalnych indywidualnych kontach emerytalnych oraz indywidualnych kontach zabezpieczenia emerytalnego
  • o funduszach inwestycyjnych
  • o obrocie instrumentami finansowymi
  • o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych
  • o usługach płatniczych                                                                                                                                    KNF informuje także o postępowaniach karnych prowadzonych z urzędu lub w wyniku zawiadomienia złożonego przez podmiot inny niż Komisja.
    Na stronie internetowej KNF pod adresem https://www.knf.gov.pl/podmioty/wyszukiwarka_podmiotow możesz sprawdzić, czy podmiot w imieniu, którego działa Twój rozmówca, posiada uprawnienia do świadczenia usług finansowych na terytorium Polski.
    Natomiast informacje na temat pośrednika ubezpieczeniowego znajdziesz na stronie https://rpu.knf.gov.pl/. 
Kredyty

Pytanie 280. W jakim terminie bank powinien wydać decyzje dotyczącą udzielenia kredytu hipotecznego?

Powołując się na stanowisko UKNF z dnia 20 lipca 2020r. w sprawie  interpretacji art. 14 ust. 2 ustawy z dnia 23 marca 2017 r. o kredycie hipotecznym oraz nadzorze nad pośrednikami kredytu hipotecznego i agentami należy rozumieć, że bieg terminu 21 dni na przekazanie w konsumentowi decyzji kredytowej przez kredytodawcę rozpoczyna się wraz ze złożeniem kredytodawcy wszystkich dokumentów i informacji niezbędnych do oceny zdolności kredytowej.

Powyższy przepis stanowi implementację przepisów unijnych, których podstawowym celem jest:

  • zapewnienie, aby konsumenci wiązali się umową kredytową w sposób świadomy;
  • usunięcie z obrotu gospodarczego nieodpowiedzialnego udzielania i zaciągania kredytów; w tym celu
  • przekazanie przez kredytodawcę konsumentowi informacji niezbędnej do porównania kredytów – co musi nastąpić niezwłocznie, ale dopiero po przekazaniu przez konsumenta wymaganych informacji o jego sytuacji finansowej.

Źródło: Komisja Nadzoru Finansowego

Ubezpieczenia na życie i zdrowie

Pytanie 279. Jak działa ubezpieczenie na wypadek niezdolności do pracy?

Ubezpieczenie na wypadek niezdolności do pracy ma na celu uzupełnienie luki finansowej w budżecie domowym związanej z utratą zarobków. Gdy okoliczności życiowe sprawią, że nie będziesz zdolny do wykonywania jakiejkolwiek pracy zawodowej, to świadczenie wypłacone z tytułu tej umowy pozwoli Ci na sfinansowanie kosztów leczenia, rehabilitację oraz spłatę zobowiązań.
W większości polis definicja niezdolności do pracy obejmuje niezdolność do wykonywania jakiejkolwiek pracy zawodowej, niezależnie od formy jej wykonywania tj. umowy o pracę, umowy zlecenia, działalności gospodarczej itp. Niezdolność do pracy musi mieć trwały i nieodwracalny charakter i trwać co najmniej 180 dni. Zawierając umowę zwróć uwagę czy zakres ubezpieczenia obejmuje niezdolność do pracy spowodowaną wyłącznie wypadkiem, czy również chorobą. Świadczenie wypłacane jest na podstawie złożonej dokumentacji medycznej, a jeżeli jest taka konieczność to ubezpieczyciel może skierować ubezpieczonego na wykonanie dodatkowych badań.

Nawigacja po wpisach