Ustawa z dnia 22 marca 2018 r. o zmianie ustawy o usługach płatniczych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2018 r. poz. 864) zobowiązuje banki w przypadku błędnie wykonanego przelewu do podjęcia odpowiednich działań co znacznie ułatwia odzyskanie pieniędzy.
Wcześniej banki nie mogły ujawniać danych klientów ze względu na ochronę danych osobowych.Sprawa komplikowała się jeszcze bardziej w sytuacji, gdy konto adresata przelewu zostało zajęte przez komornika.W tym zakresie nowelizacja ustawy zwalnia bank z tajemnicy bankowej ( art. 105 prawa bankowego).
Jak wobec tego należy postąpić w przypadku błędnego wykonania przelewu?
Po pierwsze powinieneś zgłosić w swoim banku, iż przelew został błędnie wykonany.Następnie bank w terminie 3 dni zobowiązany jest do poinformowania o tej sytuacji odbiorcę przelewu , który w ciągu
miesiąca powinien wykonać przelew zwrotny, za który bank nie może pobrać żadnej opłaty.
Jeśli powyżej opisane działania w ciągu miesiąca nie przyniosą spodziewanego rezultatu, bank w terminie 3 dni musi udostępnić Ci dane odbiorcy błędnego przelewu.Mozesz wtedy wystąpić na drogę sądową ponieważ przelane przez Ciebie środki zgodnie z art.410 Kodeksu Cywilnego stanowiły świadczenie nienależne, a Ty nie byłeś zobowiązany do jego zapłaty. Nienależne świadczenie jest szczególnym przypadkiem bezpodstawnego wzbogacenia (art. 405 kc), a co za tym idzie wzbogacony jest zobowiązany do jego zwrotu.
—